EDUKACJA

Uczestnicy zajęć płacą jedynie za wstęp do muzeum, który  wynosi 5,00 zł., nie ponoszą natomiast żadnych dodatkowych kosztów związanych z samą lekcją.

Informujemy, że ceny biletów dla grup, które chcą zamówić w Muzeum więcej niż jedną lekcję dziennie przedstawiają się następująco:

Grupy szkolne płacą przy zamówieniu:

  • dwu lekcji muzealnych 8 zł,

  • lekcji muzealnej i lekcji warsztatowej 10 zł,

  • dwu lekcji warsztatowych 16 zł

Grupy przedszkolne płacą:

  • za dwie lekcje muzealne 4 zł,

  • za lekcję muzealną i warsztatową 10 zł

Jednocześnie przypominamy, że ceny biletów dla grup uczestniczących w jednych zajęciach w ciągu jednego dnia nie ulegają zmianie:

  • lekcja muzealna dla grup szkolnych 5 zł,

  • lekcja warsztatowa 8 zł,

  • lekcja muzealna dla grup przedszkolnych 2 zł.

Tematy lekcji muzealnych:

 

Przedszkole i nauczanie początkowe (klasy I-III)

Co to jest muzeum?

Czy wiecie po co w ogóle są potrzebne muzea? Kto pracuje w muzeum? Co w nim można robić, a czego nie? Chcecie złożyć rozsypaną wazę, pobawić się w archeologa i znaleźć skarby przeszłości? Zapraszamy. Lekcja przygotowana jest specjalnie dla przedszkoli i klas I – III. Zajęcia odbywają się z wykorzystaniem metod aktywizujących.

I Ty możesz zostać architektem – „budujemy” dawny Rzeszów

Poznając przeszłość Rzeszowa, jej mieszkańców, właścicieli, dzieci budują przestrzenną makietę miasta, kolorują kamieniczki, zaludniają miasto, tworzą wały obronne, słowem dzięki ich wysiłkowi powstaje Rzeszów Jana Pakosławica i Mikołaja Spytka Ligęzy. Zajęcia odbywają się z wykorzystaniem metod aktywizujących.

Godło, flaga, hymn –najważniejsze symbole narodowe

Od kiedy godło, flaga, hymn zaczęły towarzyszyć naszym przodkom? Dlaczego są dla nas takie ważne i należy im się szacunek? Jak skomplikowane były losy Polski? Podczas tych zajęć postaramy się udzielić odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań. Dzieci w wieku przedszkolnym na zakończenie lekcji wykonają patriotyczne wiatraczki. Uczniowie klas I-III otrzymają komiks  z legendą o „Lechu, Czechu i Rusie”, który będą mogły samodzielnie uzupełnić i pokolorować. Najstarsi uczestnicy zajęć zagrają w grę poświęconą symbolom narodowym.

Zajęcia z myślą o uczniach klas 0- VIII.

11 listopada wczoraj i dzisiaj.

Podczas zajęć postaramy się wykonać przepiękne kotyliony oraz kokardy narodowe. Zapoznamy dzieci z historią tego święta, przypomnimy także biografie dwu wyjątkowych postaci historycznych – Marszałka Józefa Piłsudskiego oraz pułkownika Leopolda Lisa-Kuli. Sięgniemy także do gazet z dwudziestolecia międzywojennego, aby podpatrzeć jak wtedy świętowano odzyskanie wolności przez nasze państwo.

Dawno, dawno temu… – opowieść o czasach królów, rycerzy i dam

Opowieść o tym jak można było zostać rycerzem, jak powinien postępować prawdziwy rycerz oraz w co się ubierał i jakie miał uzbrojenie. Dzieci dowiedzą się również jak wyglądały dawne turnieje rycerskie, podczas których rycerze nie tylko walczyli o wielką sławę, ale także o względy i podziw dam. Zajęcia prowadzone metodami aktywizującymi.

Spacerkiem po Starym Mieście

Zajęcia plenerowe poświęcone historii Rzeszowa. Spacerując po rzeszowskiej starówce uczestnicy będą mieli okazję nie tylko poznać dzieje miasta, ale także zobaczyć najstarsze i najciekawsze zabytki: rynek, dawną dzielnicę żydowską, ulicę Pańską, czy zamek.

Jak powstał Rzeszów?

Specjalnie z myślą o najmłodszych zwiedzających przygotowaliśmy zajęcia poświęcone początkom naszego miasta. Podczas zajęć przedszkolaki nie tylko poznają przeszłość miasta, ale podejmują się też niezwykle ważnego zadania, tworzą makietę z „pierwszym” Rzeszowem, kolorują go, zaludniają, poznają zawody mieszkańców oraz  pierwszych właścicieli miasta. Zajęcia odbywają się z wykorzystaniem metod aktywizujących.

O dawnym Rzeszowie

Zajęcia muzealne, które przybliżają dzieje miasta od czasów jego założenia do zakończenia II wojny światowej. Odbywają się w czterech salach ekspozycyjnych, w których prezentowana jest wystawa „Sześć wieków Rzeszowa”. Poznawanie dziejów miasta połączone jest z prezentacją najciekawszych pamiątek związanych z miastem i życiem jego mieszkańców (np. zabytki cechowe, militaria, judaika). Zajęcia dostosowane do wieku odbiorców.

Legendy rzeszowskie

Przeszłość Rzeszowa jest niezwykle tajemnicza i wiąże się z nią wiele legend. Chcesz je poznać? Wiesz kim był Diabeł łańcucki? Dlaczego walczył z Mikołajem Spytkiem Ligęzą? Z jakiego powodu mieszczanin Ado w swoim ogrodzie przy gruszy wystawił kapliczkę? Skąd się wziął tatarski kopiec w Rzeszowie? Przyjdź i odkryj te tajemnice. Zajęcia odbywają się z wykorzystaniem metod aktywizujących.

W warsztacie rzeszowskiego rzemieślnika

Zapraszamy na zajęcia warsztatowe, podczas której dzieci będą mogły dowiedzieć się kim był płatnerz, kołodziej, kaletnik? Jaką „drogę” należało pokonać aby zostać mistrzem cechowym? Czym zajmowały się cechy? Jaki skarby mieściły skrzynie cechowe? Podczas zajęć dzieci wykonają własny majstersztyk oraz uzyskają certyfikat swego mistrzostwa.

„Jaki herb Twój?”

Podczas zajęć odpowiemy na następujące pytania:

– co to jest herb?

– z jakich części się składa?

– kto się nim posługiwał?

– gdzie był umieszczany?

– dlaczego herb Rzeszowa wygląda tak, a nie inaczej?

Wykonamy także, używając różnych technik plastycznych, herb naszego miasta.

Zajęcia przeznaczone dla przedszkoli i szkół podstawowych.

 

Staropolski bon ton, obyczaje, zabawy i zajęcia szlacheckie.

Jeżeli interesujesz się szlacheckim światem, chcesz poznać dawną etykietę, zwyczaje stołowe, przyjrzeć się uroczystościom towarzyskim, tańcom, czy pojedynkom zapraszamy na zajęcia do Muzeum Historii Miasta Rzeszowa. Podczas zajęć zapoznamy Cię także ze staropolskimi grami i zabawami oraz spróbujemy zagrać w „Gąskę” – czyli dawną grę planszową.

Zamek rzeszowski i jego mieszkańcy

Lekcja warsztatowa poświęcona historii rzeszowskiego zamku i jego mieszkańców, czyli kolejnych właścicieli Rzeszowa. W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się o budowie systemu obronnego zamku, jego częściach składowych. Elementem warsztatowym lekcji jest wykonanie mapy fortyfikacji zamku oraz projekt zegara na wieżę zamkową. W zajęciach mogą wziąć udział uczniowie wszystkich klas szkoły podstawowej. Czas trwania – do 90 min., cena – 8 zł za osobę.

 

Szkoła Podstawowa (klasy IV-VIII)

Muzeum i jego zadania

Czy wiecie po co w ogóle są potrzebne muzea? Kto pracuje w muzeum? Co w nim można robić, a czego nie? Chcecie złożyć rozsypaną wazę, pobawić się w archeologa i znaleźć skarby przeszłości? Zapraszamy.

Zajęcia odbywają się z wykorzystaniem metod aktywizujących.

Jak powstał i rozwijał się dawny Rzeszów

Zajęcia przeznaczone dla uczniów z klas IV-VIII szkoły podstawowej. Podczas nich uczniowie poznają historię powstania naszego miasta, właścicieli Rzeszowa oraz porównają Rzeszów dzisiejszy z tym z minionych epok.

Życie w średniowiecznym mieście na przykładzie Rzeszowa

Jak powstawało średniowieczne miasto? Kto w nim mieszkał? Czym zajmowali się jego mieszkańcy? Co jedzono i jak się ubierano w średniowiecznym Rzeszowie? Podczas zajęć przygotowanych z myślą o uczniach szkoły podstawowej, udzielimy odpowiedzi na te wszystkie pytania. Uczniowie będą mogli także obejrzeć kopie średniowiecznych naczyń, strojów oraz zapoznać się z wyglądem, zapachem, a może nawet smakiem wielu średniowiecznych przypraw. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metod aktywizujących.

Trzy najważniejsze symbole Polaka

Od kiedy godło, flaga, hymn zaczęły towarzyszyć naszym przodkom? Dlaczego są dla nas takie ważne i należy im się szacunek? Jak skomplikowane były losy Polski? Podczas tych zajęć postaramy się udzielić odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań. Dzieci w wieku przedszkolnym na zakończenie lekcji wykonają patriotyczne wiatraczki. Uczniowie klas I-III otrzymają komiks  z legendą o „Lechu, Czechu i Rusie”, który będą mogły samodzielnie uzupełnić i pokolorować. Najstarsi uczestnicy zajęć zagrają w grę poświęconą symbolom narodowym.

11 listopada wczoraj i dzisiaj

Podczas zajęć postaramy się wykonać przepiękne kotyliony oraz kokardy narodowe. Zapoznamy dzieci z historią tego święta, przypomnimy także biografie dwu wyjątkowych postaci historycznych – Marszałka Józefa Piłsudskiego oraz pułkownika Leopolda Lisa-Kuli. Sięgniemy także do gazet z dwudziestolecia międzywojennego, aby podpatrzeć jak wtedy świętowano odzyskanie wolności przez nasze państwo.

NOWOŚĆ: Tożsamość narodowa Rzeszowian – trudna droga do niepodległości

Jak wyglądało życie w Rzeszowie podczas zaboru austriackiego? Czy Rzeszowianie podejmowali próby odzyskania niepodległości? Czy spodziewali się Wielkiej Wojny? Jaki związek z tym tematem mieli Adam Mickiewicz oraz Ignacy Łukasiewicz? Na te i inne pytania odpowiemy podczas lekcji muzealnej z elementami aktywizującymi dla uczniów klas IV – VIII szkoły podstawowej. Cena 5 zł.

O rycerzach, damach i turniejach

W trakcie zajęć uczniowie dowiedzą się jak zbudowana jest rycerska zbroja, w co uzbrojony był rycerz oraz jak wyglądały dawne turnieje rycerskie. Lekcja odbywa się w oparciu o prezentowane na wystawie zbroje i uzbrojenie rycerskie.

Spacerkiem po starówce – najstarsze i najciekawsze zabytki Rzeszowa

Zajęcia plenerowe poświęcone historii Rzeszowa. Spacerując po rzeszowskiej starówce uczestnicy będą mieli okazję nie tylko poznać dzieje miasta, ale także zobaczyć najstarsze i najciekawsze zabytki: rynek, dawną dzielnicę żydowską, ulicę Pańską, czy zamek. Zajęcia dostosowane do wieku odbiorców.

Stary cmentarz – miejsce spoczynku zasłużonych Rzeszowian

Zajęcia składają się z dwóch części. Podczas pierwszej z nich, odbywającej się w muzeum, uczestnicy zapoznają się z historią rzeszowskich nekropoli oraz okolicznościami powstania tzw. starego cmentarza. W drugiej części zajęć uczniowie udają się na zwiedzanie najstarszego zachowanego rzeszowskiego cmentarza. Podczas spaceru dzieci zapoznają się z najstarszymi i najciekawszymi nagrobkami tej nekropolii oraz odwiedzą groby najbardziej zasłużonych rzeszowian tam spoczywających.

Wykopaliska i eksponaty muzealne jako źródło wiedzy historycznej

W trakcie zajęć uczniowie dowiedzą się jak historycy odkrywają zagadki przeszłości i jak wygląda „warsztat” ich pracy. Dowiedzą się również jak dzielimy źródła historyczne oraz wspólnie opiszą prezentowane podczas lekcji eksponaty (wypełnią muzealną kartę katalogu naukowego). Lekcja prowadzona metodami aktywizującymi uczniów.

Mickiewicz, T. Kościuszko, L. Lis-Kula, W. Sikorskiszlakiem najsłynniejszych rzeszowskich pomników

Zajęcia plenerowe, która wiedzie szlakiem najciekawszych rzeszowskich pomników. Spacerując po starówce uczniowie poznają historię bohaterów, których rzeszowianie uhonorowali pomnikami. Zapoznają się także z okolicznościami ich powstania oraz dalszymi, często tragicznymi losami (zniszczenia wojenne i odbudowa).

Wspomnienie o pułkowniku Leopoldzie Lisie-Kuli

Opowieść o rzeszowskim gimnazjaliście, który wyruszył do walki o wolną Polskę mając niespełna siedemnaście lat. Niedane mu jednak było nacieszyć się niepodległą Ojczyzną zbyt długo. Trafiony wrogą kulą zmarł 7 marca 1919 roku w wieku zaledwie 23 lat. Podczas zajęć uczniowie poznają nie tylko wojenne losy ulubionego żołnierza Józefa Piłsudskiego, ale także przekonają się o pamięci o nim, która w Rzeszowie jest żywa do dnia dzisiejszego. Zajęcia z wykorzystaniem pokazu multimedialnego, urozmaicona licznymi cytatami oraz prezentacją najcenniejszych pamiątek po Leopoldzie Lisie-Kuli.

Zdjęcia ze starego albumu – dawny Rzeszów w obiektywie Edwarda Janusza

Zajęcia składające się z dwóch części. Pierwsza to krótka opowieść o tym jak narodziła się fotografia i kiedy dotarła do Rzeszowa oraz kim był Edward Janusz. Druga część lekcji – znacznie dłuższa -polega na wspólnym oglądaniu zdjęć pochodzących z zakładu Edwarda Janusza. Prezentacja zdjęć urozmaicona opowieścią o „tamtym Rzeszowie”.

Życie codzienne mieszkańców Rzeszowa podczas II wojny światowej

Zajęcia przybliżają tragiczny czas II wojny światowej w mieście, ukazuje cele polityki władz niemieckich względem Polaków oraz podejmowane wówczas przez rzeszowian formy opor skierowanego przeciwko okupantom. W trakcie lekcji prezentowane są liczne pamiątki, zdjęcia oraz mundury i elementy uzbrojenia żołnierskiego.

Ekspresem po dawnym Rzeszowie

Zajęcia muzealne, które przybliżają dzieje miasta od czasów jego założenia do zakończenia II wojny światowej. Zajęcia odbywają się w czterech salach ekspozycyjnych, w których prezentowana jest wystawa „Sześć wieków Rzeszowa”. Poznawania dziejów miasta połączone jest z prezentacją najciekawszych związanych z miastem i życiem jego mieszkańców (np. zabytki cechowe, militaria, judaika). Zajęcia dostosowane do wieku odbiorców.

„Jaki herb Twój?”

Podczas zajęć odpowiemy na następujące pytania:

– co to jest herb?

– z jakich części się składa?

– kto się nim posługiwał?

– gdzie był umieszczany?

– dlaczego herb Rzeszowa wygląda tak, a nie inaczej?

Wykonamy także, używając różnych technik plastycznych, herb naszego miasta.

Zajęcia dla przedszkoli i szkół podstawowych.

Staropolski bon ton, obyczaje, zabawy i zajęcia szlacheckie

Jeżeli interesujesz się szlacheckim światem, chcesz poznać dawną etykietę, zwyczaje stołowe, przyjrzeć się uroczystościom towarzyskim, tańcom, czy pojedynkom zapraszamy na lekcję do Muzeum Historii Miasta Rzeszowa. Podczas zajęć zapoznamy Cię także ze staropolskimi grami i zabawami oraz spróbujemy zagrać w „Gąskę” – czyli dawną grę planszową.

Poszukiwacze zaginionych skarbów

Zajęcia przeznaczone dla klas IV-VIII.

Jerzy Sebastian Lubomirski, marszałek wielki koronny i hetman polny, dumny magnat, pogromca Szwedów, a jednocześnie jeden z najbardziej światłych i wykształconych ludzi XVII w., sprowadził do Rzeszowa zakon pijarów.

Okazało się, że pijarzy z Rzeszowa, nie tylko świetnie kształcili młodzież, ale prowadzili wzorowe gospodarstwo i posiadali ogromne bogactwa. Do dziś żywa jest legenda o skarbie, który mieli ukryć podczas wojny północnej.

Podczas wizyty w Muzeum Historii Miasta Rzeszowa postaramy się, zapoznać dzieci i młodzież z podstawowymi informacjami dotyczącymi zakonu pijarów oraz życia Jerzego Sebastiana Lubomirskiego, niezbędnymi dla odkrycia skarbu w budynkach poklasztornych, czyli w Muzeum Okręgowym.

Następnie poszukamy zaginionej mapy, odszyfrujemy ją, aby wreszcie podjąć się niezwykle odpowiedzialnego zadania, odnalezienia ukrytego skarbu zakonników.

Ciężka praca grup prowadzących poszukiwania zostanie na koniec sowicie wynagrodzona.

Zamek rzeszowski i jego mieszkańcy

Lekcja warsztatowa poświęcona historii rzeszowskiego zamku i jego mieszkańców, czyli kolejnych właścicieli Rzeszowa. W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się o budowie systemu obronnego zamku, jego częściach składowych. Elementem warsztatowym lekcji jest wykonanie mapy fortyfikacji zamku oraz projekt zegara na wieżę zamkową. W zajęciach mogą wziąć udział uczniowie wszystkich klas szkoły podstawowej. Czas trwania – do 90 min., cena – 8 zł za osobę.

 

Szkoły ponadpodstawowe

Lokacja średniowiecznego miasta na przykładzie Rzeszowa

Czy Rzeszów powstał 19 stycznia 1354 roku? Co było wcześniej? Dlaczego jedna z dzielnic Rzeszowa nazywa się Staromieściem? Czym charakteryzowało się prawo magdeburskie? Jak wyglądała ówczesna zabudowa miasta i czym trudnili się pierwsi jego mieszkańcy? Wszystkie te zagadnienia szczegółowo omówione zostaną podczas zajęć o początkach miasta Rzeszowa.

Rozwój Rzeszowa na przestrzeni wieków

Zajęcia przybliżające historię miasta w czasach, gdy było ono własnością rodu Rzeszowskich, a następnie Ligęzów i Lubomirskich. Podczas zajęć omówiony zostanie nie tylko rozwój przestrzenny i demograficzny miasta, ale także życie codzienne jego mieszkańców.

Udział rzeszowian w Powstaniu Styczniowym

Zajęcia, które ukazują zaangażowanie rzeszowian w ten największy w XIX wieku zryw narodowowyzwoleńczy. Podczas zajęć uczniom przybliżona zostanie historia Marcina „Lelewela” Borelowskiego oraz Wiktora Zbyszewskiego. Uczestnicy poznają także okoliczności powstania pamiątkowego pomnika na rzeszowskim starym cmentarzu.

Stary cmentarz – najstarsza nekropolia w mieście

Zajęcia składają się z dwóch części. Podczas pierwszej z nich, odbywającej się w muzeum, uczestnicy zapoznają się z historią rzeszowskich nekropoli oraz okolicznościami powstania tzw. starego cmentarza. W drugiej części zajęć uczniowie udają się na zwiedzanie najstarszego zachowanego rzeszowskiego cmentarza. Podczas spaceru dzieci zapoznają się z najstarszymi i najciekawszymi nagrobkami tej nekropolii oraz odwiedzą groby najbardziej zasłużonych rzeszowian tam spoczywających.

Rzeszów w czasach autonomii galicyjskiej

Zajęcia ukazują dzieje miasta w tym szczególnym okresie, gdy żyjąc pod austriackimi rządami mieszkańcy Rzeszowa i całej Galicji cieszyli się znacznymi swobodami. Efektem tego było powstanie wielu organizacji społecznych i kulturalnych oraz organizacja rocznicowych obchodów (np. 500-lecia zwycięstwa pod Grunwaldem), których namacalnym świadectwem były budowane wówczas w mieście pomniki.

Historia na szkle zapisana – dawny Rzeszów w obiektywie Edwarda Janusza

Zajęcia składające się z dwóch części. Pierwsza to wykład, w trakcie którego uczniowie poznają historię fotografii oraz rzeszowskich pionierów tego rzemiosła, w tym najsłynniejszego z nich, Edwarda Janusza. W trakcie wykładu przedstawione zostaną losy samego zakładu fotograficznego oraz szklanych negatywów, które po wielu latach zapomnienia stały się kolekcją muzealną. Druga część lekcji – znacznie dłuższa -polega na wspólnym oglądaniu zdjęć pochodzących z zakładu Edwarda Janusza. Prezentacja zdjęć urozmaicona opowieścią o „tamtym Rzeszowie”.

Rzeszów w okresie II Rzeczpospolitej – życie społeczne i kulturalne

Okres międzywojenny to czas, kiedy Rzeszów nazywany był „miastem szkół i urzędów”. Liczne organizacje społeczne i kulturalne, a także spory garnizon wojskowy i bardzo liczna społeczność żydowska powodowały, iż było to miasto zupełnie inne niż obecnie. Wiatru w żagle dostała także gospodarka miejska, zwłaszcza w okresie powstania Centralnego Okręgu Przemysłowego. Opowieść o międzywojennym Rzeszowie urozmaicona pokazem zdjęć miasta, jego mieszkańców oraz najważniejszych wydarzeń i uroczystości, które wówczas miały miejsce.

Leopold Lis-Kula – przykład patriotyzmu i poświęcenia w walce o niepodległość Polski

Opowieść o rzeszowskim gimnazjaliście, który wyruszył do walki o wolną Polskę mając niespełna siedemnaście lat. Niedane mu jednak było nacieszyć się niepodległą Ojczyzną zbyt długo. Trafiony wrogą kulą zmarł 7 marca 1919 roku w wieku zaledwie 23 lat. Podczas zajęć uczniowie poznają nie tylko wojenne losy ulubionego żołnierza Józefa Piłsudskiego, ale także przekonają się o pamięci o nim, która w Rzeszowie jest żywa do dnia dzisiejszego. Zajęcia z wykorzystaniem pokazu multimedialnego, urozmaicona licznymi cytatami oraz prezentacją najcenniejszych pamiątek po Leopoldzie Lisie-Kuli.

Rzeszów podczas II wojny światowej – dzień powszedni w okupowanym mieście

Zajęcia przybliżają tragiczny czas II wojny światowej w mieście, ukazuje cele polityki władz niemieckich względem Polaków oraz podejmowane wówczas przez rzeszowian formy opor skierowanego przeciwko okupantom. W trakcie lekcji prezentowane są liczne pamiątki, zdjęcia oraz mundury i elementy uzbrojenia żołnierskiego.

Śladami bohaterów narodowych, których pomniki znajdują się w Rzeszowie

Zajęcia plenerowe, która wiedzie szlakiem najciekawszych rzeszowskich pomników. Spacerując po starówce, uczniowie poznają historię bohaterów, których rzeszowianie uhonorowali pomnikami. Zapoznają się także z okolicznościami ich powstania oraz dalszymi, często tragicznymi losami (zniszczenia wojenne i odbudowa).

Najważniejsze zabytki rzeszowskiej starówki

Zajęcia plenerowe poświęcone historii Rzeszowa. Spacerując po rzeszowskiej starówce uczestnicy będą mieli okazję nie tylko poznać dzieje miasta, ale także zobaczyć najstarsze i najciekawsze zabytki: rynek, dawną dzielnicę żydowską, ulicę Pańską, czy zamek. Zajęcia dostosowane do wieku odbiorców.

Ekspresem po dawnym Rzeszowie

Zajęcia muzealne, które przybliżają dzieje miasta od czasów jego założenia do zakończenia II wojny światowej. Zajęcia odbywają się w czterech salach ekspozycyjnych, w których prezentowana jest wystawa „Sześć wieków Rzeszowa”. Poznawania dziejów miasta połączone jest z prezentacją najciekawszych związanych z miastem i życiem jego mieszkańców (np. zabytki cechowe, militaria, judaika). Zajęcia dostosowane do wieku odbiorców.